07 mei 2014

Mens en Technologie

Mede door het vak mediafilosofie worden we aan het denken gezet over onze relatie met technologie. We zijn op een punt gekomen waar we bijna alles digitaal kunnen doen en de mogelijkheden blijven maar groeien. Maar wat doet dit met ons als mens zijnde? Hoe verandert het onze manier van zijn en ons gedrag?

"Je lijkt wel vergroeit met je mobieltje!" Horen we de oudere generatie geregeld zeggen. Typisch genoeg vaak vanachter een tablet waaruit de geluidjes van Candy Crush klinken. Het is natuurlijk waar, wat ze zeggen; we lopen ook constant met smartphones in onze hand. Er wordt ook van ons verwacht dat we waar en wanneer dan ook maar kunnen zien waar we les hebben, óf we überhaupt les hebben en we wachten op antwoorden van onze projectgenoten die op zoek zijn naar een geschikte werkplek. Deze manier van communiceren is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Technologie - en met name de smartphone - zijn een verlengstuk van ons lichaam geworden; een soort zintuig. Het mooie is dat dit zintuig voor ons de informatie filtert, want op Facebook zie je alleen wat jouw vrienden leuk vinden en krijg je alleen mailtjes die voor jou bestemd zijn. Bovendien is er nog een extra filter; je bepaalt namelijk zelf of je je telefoon even op stil zet. Maar dat jij niet online bent betekent niet dat het internet niet doorgaat.

Stel je voor dat jij een onderdeel bent van het internet. Wat voel je? Wat zie en hoor je? En wat doet dat met je? Vanuit het overvloeien van zintuigen; synesthesie, zijn we gekomen op een begrip dat men digitale synesthesie noemt; de versmelting van zintuigen met technologie. Mens en technologie zijn met elkaar aan het vergroeien.

Als beleving hebben we gekozen voor het woord: Overweldigend. Want als jij onderdeel zou zijn van het internet en de enorme overload aan informatie, beelden, geluid, etc. zou moeten verwerken, dan voel je je toch enigszins overdonderd. Als uitgangspunt hebben we nog steeds synesthesie, maar wel digitale synesthesie; we hebben een soort extra zintuig met het internet ontwikkelt. Dit willen we de gebruiker laten ervaren. Dit willen we doen door een soort synestethische ervaring terug te geven.

1 opmerking:

  1. Goed verhaal Evianne. De media neemt de laatste tijd inderdaad veel sociale en cognitieve effecten met zich mee, tot overweldigens toe. McLuhan zag televisie, kranten en radio als extensies van de mens. Ook gloeilampen, auto's en taal nam hij mee in zijn definitie van media. Ik vraag me af wat voor bizarre ontwikkelingen nog zal meemaken zolang ik nog leef...

    BeantwoordenVerwijderen