17 april 2014

Synesthesie

Onderzoek installatiesBij onderzoek naar bestaande interactieve installaties heb ik enkele installaties gevonden die ik erg interessant vond.







Hoewel de gekozen werken erg divers zijn in thematiek, beleving en toepassing, hadden de meeste installaties wel een poëtische karakter gemeen.


Synesthesie
Iets dat me altijd heeft gefascineerd is synesthesie. Wikipedia definieert synesthesie als "een vermenging van de zintuigen. Hoewel het niet ongewoon is dat zintuigelijke waarnemingen onderlinge invloed hebben, is dit bij synesthesie dusdanig sterk dat bijvoorbeeld kleuren geproefd worden of geluiden gezien." Synesthesieën zijn:
  • individueel verschillend;
  • voor de betrokkene "al altijd zo geweest", dat wil zeggen zolang als men zich kan herinneren;
  • onwillekeurig, treden dus op zonder een wilsact van de betrokkene;
  • ervaren zonder invloed van alcohol, drugs of medicatie;
  • niet gebonden aan een specifieke situatie, herinnering of enigerlei indruk.
Omdat synesthesie heel zelden voorkomt, is het een beleving waarmee weinig mensen bekend zijn. Ik ken iemand die synesthesie heeft (geluiden en kleuren mengen) en hij beschreef mijn stem altijd als 'zeegroenachtig' beschreven. Hij kan ook nooit naar clubs en discotheken omdat de kakofonie aan geluiden ook overlopen in zijn perceptie van kleuren - dit zou te intens zijn.

De wetenschap erachter
Onze zintuigen worden verwerkt in verschillende hersengebieden. Bij de geboorte bestaan er verbindingen tussen deze hersengebieden, maar worden verbroken wanneer je opgroeit. Bij iemand die synesthesie heeft, zijn deze verbindingen nooit verbroken en blijft hij/zij deze overvloeiing van zintuigen nog beleven.

Fascinatie
Mijn fascinatie gaat uit naar hoe een synestheten hun wereld ervaren. Zintuigen die vermengen is een beleving die weinig mensen kennen. Wat gebeurt er als deze zintuigen zouden overvloeiien?
  • smaak en geluid
  • kleur en smaak
  • gevoel en geluid
  • kleur en geluid
Vragen die het onderzoeken waard zijn voor de komende dagen.


16 april 2014

Natural Interaction

Voorspelling volgens webwereld: “In 2020 zullen termen als ‘interface’ en ‘gebruiker’ niet meer gebruikt worden, omdat computers veel nauwer zullen samenwerken met mensen.”
De computer zal gaan inspelen op het gedrag van mensen; human-computer interaction.
Intuïtieve vorm van interactie. Toetsenbord en muis zullen steeds meer op de achtergrond raken.
Voorbeelden:
-        Touch
-        Gesture recognition
-        Voice recognition
-        Tactiele interfaces
-        Eye-control

Donald Norman, een cognitief psycholoog en een vaakgenoemde naam in het vak usability en user experience noemt in zijn boek "The Psychology of Everyday Things" een paradox dat de aanleiding is voor de behoefte aan natural interaction en human centered design. De paradox is als volgt:

"Innovation technology risks making our life more complex every day. The intention of this warning is to make us conscious of the importance of 'human-centred design', particularly when we talk about human-computer interaction."

Door de enorme ontwikkeling van technologie die steeds sneller, kleiner en uitgebreider wordt, wordt ook het menselijk leven een stuk complexer. Daarom is er behoefte aan een manier waarop de mens beter kan communiceren met deze technologie (Landucci); op een natuurlijke manier. Mensen zijn niet gemaakt om met een muis een vlak aan te klikken en dan wat te typen met het toetsenbord. In het echt wijzen ze en zeggen ze hun naam. Dit is precies wat natural interaction zou moeten zijn; een manier van interacteren die bij mensen van nature al in hun gedrag aanwezig is. Hierboven werden een aantal voorbeelden genoemd die natural interaction bevorderen. Ik wil graag een paar interactieve installaties bekijken en analyseren wat voor natural interaction zij met hun gebruikers hebben.

Chris Milk's "The Treachery of Sanctuary" is een interactieve installatie die gebruik maakt van bewegingssensoren, camera's en animatie. Dit is een goed voorbeeld van natural interaction, omdat de installatie meteen reageert wanneer de gebruikers voorbij komen. Het is laagdrempelig en de gebruiker weet meteen dat hij iets kan doen en dat de installatie op hem/haar reageert, namelijk; wanneer jij wordt geregistreerd gebeurt er iets met vogels. Later merk je dat ook je bewegingen invloed hebben. De gebruiker hoeft dus geen ingewikkelde, onnatuurlijke handelingen uit te voeren. Hij hoeft in principe alleen maar 'te zijn' om te begrijpen wat de bedoeling is. Klik hier voor filmpjes, afbeeldingen en verdere uitleg van het project. 

Hierboven zie je een afbeelding van "The Treachery of Sanctuary" van Chris Milk.

Hierboven zie je een afbeelding van "Nightlight" van Yesyesno.
Ook het project "Night Light" van Yesyesno is een goed voorbeeld van een interactieve installatie die gebruik maakt van natural interaction met beweging. Klik hier voor uitleg, foto's en video's.



Een ander mooi voorbeeld van natural interaction is "Jelly Swarm" van Tangible Interaction. Het mooie aan deze installatie vind ik, dat wanneer gebruikers niet interacteren met de "Jellyfish", ze met elkaar gaan interacteren. De 'kwallen' zullen op hun buren gaan reageren. Als we het hebben over natural interaction, vind ik dit helemaal top; ze reageren niet alleen op gedrag van mensen, maar hebben ook hun eigen gedrag. Klik hier voor meer info en de video.

BRONNEN:

Landucci, Lea. et al. "Natural Interaction - A Remedy for the Technological Paradox." Januari 2008. 15 april 2014.

Webwereld Redactie. “Mens en computer worden één geheel.” WebWereld. 3 april 2008. 14 april 2014.


Fascinatie

De eerste fascinatie die bij mij op komt na het bekijken van verscheidene bestaande installaties is het samen creëren van een beleving. Twee mooie voorbeelden hier van zijn de 21 swings en het Interactive DJ project in Lima.



Bij de 21 Swings creëren mensen spelenderwijs een muziekstuk, dat door omstanders kan worden aangehoord. Het leuke aan dit project is dat dit gebeurd met een schommel. De schommel roept bij vrijwel iedereen bepaalde associaties op. Deze kunnen zich richten op hun jeugd, of op het opgroeien van hun kinderen etc. Dit zorgt ervoor dat de drempel laag is om deel te nemen aan deze installatie.


Wat interessant is aan de interactieve DJ installatie die geplaatst is in Lima, is de manier waarop men omgaat met de ruimte om de installatie heen. Een van de toeschouwers interacteert met de installatie, maar bespeeld eigenlijk de hele ruimte met zijn handelingen. Hierdoor ontstaat er een leuke verhouding tussen de 'DJ' en zijn publiek. Aan de hand van gestures bestuurd hij de muziek en verandert hij de kleur van de ballonnen in de zaal.

Een aantal vragen die bij me op komen zijn; Hoe kunnen we met onze installatie zorgen voor een door meerdere mensen gevormde visualisatie en/of constructie? Daarnaast vind ik het belangrijk om de vraag te stellen wat er nou gebeurd met de ruimte rondom de gemaakte installatie. Schermt deze installatie een bepaalde ruimte af? Maakt hij gebruik van alle ruimte om hem heen of maar een bepaald gedeelte? Reageert de installatie standaard op het gedrag van de gebruiker of moet deze gebruiker echt fysieke handelingen uitvoeren?

Ik ben van mening dat deze vragen gedurende het proces pas beantwoord kunnen worden, maar dat ze een paar mooie deuren open.

Debrief


Deze week begonnen we met het analyseren van de opdracht. Door het schrijven van een debrief willen we een interpretatie van de opdracht hebben,

“Ontwerp en bouw een interactieve installatie die de toeschouwer fascineert en iets leert. De installatie moet de toeschouwer iets duidelijk maken; leren.”

Interactieve installatie
Wat is interactief? Wanneer het reageert op de gebruiker
De installatie moet dus bepaald gedrag gaan vertonen als reactie op het gedrag van de gebruikers. Dit moet op een 
natuurlijke manier gebeuren. De gebruiker heeft dus invloed.

Interactieve installatie is een vorm van kunst die grens tussen levende wezens (de mens) en de computer probeert te doorbreken.

Hoe worden installaties interactief?
Wat verstaan we nog onder installaties?

Human-Computer Interaction
Natural Interfaces

Toeschouwer:
Bevinden zich op Playgrounds Festival

Het Playgrounds Festival bestaat uit presentaties, filmvertoningen en interactieve installaties van animators, character designers, game-ontwikkelaars, 'creative coders' en andere digitale artiesten.

Doelgroep:
-          45% bezoekt playgrounds vanwege werk
-          47% onderwijs/studie
-          79% zoekt inspiratie
-          24% komt uit nieuwsgierigheid
-          Gemiddelde leeftijd: 27,5

        Wat heeft Playgrounds de bezoeker te bieden?
        Wat hebben de bezoekers van Playgrounds met elkaar gemeen?

Fascineren/Leren: 
Leren: Een blijvende verandering in gedrag of mentale processen als gevolg van een bepaalde ervaring.
Fascineren: De wil om ergens aandacht aan te besteden. Iets zó interessant vinden dat het je bijblijft.

Wat willen we de gebruiker leren?
Hoe kan de gebruiker invloed hebben op de installatie, waardoor hij iets leert of wat hem fascineert?


Beleving: 
Memorabele ervaring die je bijblijft
Ervaring van de gebruiker

Natural interaction:
Belangrijkste aanname is dat mensen op dezelfde manier interactie hebben met technologie, zoals we dat ook hebben met alles om ons heen. Intuïtieve vorm van interactie; mensen doen dit automatisch en hoeft meestal niet aangeleerd te worden. Maakt gebruik van ons natuurlijke gedrag en reageert daarop. Je vindt zelf de beste manier om te interacteren.
De ontwikkeling van nieuwe technologieën maakt dat natural interaction steeds meer wordt gebruikt.

Hoe kunnen we natural interaction inzetten in onze installatie?

Onderzoeksvragen die we onszelf hebben gesteld:
Waar moet een interactieve installatie aan voldoen?
Wat voor soorten interfaces/interactie bestaan er?
Hoe maak je interactie mogelijk?
Wat voor soorten sensoren zijn er?
Wat vind je zelf inspirerend?
Wie is de doelgroep?
Wat zijn natural interfaces?
Waat draait Playgrounds om?
Wat willen we de toeschouwer leren?
Hoe kunnen we de toeschouwer fascineren

KEEP IT SIMPLE, STUPID!