25 april 2014

Testje letters + kleuren

Deze week zijn we druk bezig geweest met dieper op het onderwerp synesthesie in te gaan. Omdat we testjes gingen verzinnen die van belang konden rondom dit onderwerp heb ik een test uitgevoerd waarbij ik simpelweg vraag wat voor kleur mensen combineren met alle letters van het alfabet.

Zo is er uit gekomen dat bij sommige letters zelfs 3 mensen hetzelfde dachten. Verder is het ook opmerkelijk dat bij de letter X 2 mensen geel dachten en 3 mensen zwart. Daarnaast zijn er nog enkele letters waarbij nog 2 of 3 mensen hetzelfde dachten.

Wat ik uit het onderzoek kan halen is dat sommige letters wel degelijk invloed hebben op de kleur die je kiest. Zo kan je concluderen dat de X een vrij duistere letter is en dus met zwart geassocieerd wordt. Ook de letter K krijgt 2x zwart, waarschijnlijk ook omdat die bijna dezelfde vorm heeft als de letter X.


Wat een vervolgstap zou kunnen zijn is letters ook geassocieerd kunnen worden met geluiden.


Voor ik deze test heb gedaan heb ik nog bij 2 mensen uit het groepje de zogeheten ‘stroop-test’ gedaan. Hierbij is het de bedoeling zo snel mogelijk de kleur van het woord te noemen ipv de tekst.



Achteraf ben ik hier niet op verder gegaan omdat het niks heeft te maken met kleuren maar juist met multitasken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten