16 april 2014

Natural Interaction

Voorspelling volgens webwereld: “In 2020 zullen termen als ‘interface’ en ‘gebruiker’ niet meer gebruikt worden, omdat computers veel nauwer zullen samenwerken met mensen.”
De computer zal gaan inspelen op het gedrag van mensen; human-computer interaction.
Intuïtieve vorm van interactie. Toetsenbord en muis zullen steeds meer op de achtergrond raken.
Voorbeelden:
-        Touch
-        Gesture recognition
-        Voice recognition
-        Tactiele interfaces
-        Eye-control

Donald Norman, een cognitief psycholoog en een vaakgenoemde naam in het vak usability en user experience noemt in zijn boek "The Psychology of Everyday Things" een paradox dat de aanleiding is voor de behoefte aan natural interaction en human centered design. De paradox is als volgt:

"Innovation technology risks making our life more complex every day. The intention of this warning is to make us conscious of the importance of 'human-centred design', particularly when we talk about human-computer interaction."

Door de enorme ontwikkeling van technologie die steeds sneller, kleiner en uitgebreider wordt, wordt ook het menselijk leven een stuk complexer. Daarom is er behoefte aan een manier waarop de mens beter kan communiceren met deze technologie (Landucci); op een natuurlijke manier. Mensen zijn niet gemaakt om met een muis een vlak aan te klikken en dan wat te typen met het toetsenbord. In het echt wijzen ze en zeggen ze hun naam. Dit is precies wat natural interaction zou moeten zijn; een manier van interacteren die bij mensen van nature al in hun gedrag aanwezig is. Hierboven werden een aantal voorbeelden genoemd die natural interaction bevorderen. Ik wil graag een paar interactieve installaties bekijken en analyseren wat voor natural interaction zij met hun gebruikers hebben.

Chris Milk's "The Treachery of Sanctuary" is een interactieve installatie die gebruik maakt van bewegingssensoren, camera's en animatie. Dit is een goed voorbeeld van natural interaction, omdat de installatie meteen reageert wanneer de gebruikers voorbij komen. Het is laagdrempelig en de gebruiker weet meteen dat hij iets kan doen en dat de installatie op hem/haar reageert, namelijk; wanneer jij wordt geregistreerd gebeurt er iets met vogels. Later merk je dat ook je bewegingen invloed hebben. De gebruiker hoeft dus geen ingewikkelde, onnatuurlijke handelingen uit te voeren. Hij hoeft in principe alleen maar 'te zijn' om te begrijpen wat de bedoeling is. Klik hier voor filmpjes, afbeeldingen en verdere uitleg van het project. 

Hierboven zie je een afbeelding van "The Treachery of Sanctuary" van Chris Milk.

Hierboven zie je een afbeelding van "Nightlight" van Yesyesno.
Ook het project "Night Light" van Yesyesno is een goed voorbeeld van een interactieve installatie die gebruik maakt van natural interaction met beweging. Klik hier voor uitleg, foto's en video's.



Een ander mooi voorbeeld van natural interaction is "Jelly Swarm" van Tangible Interaction. Het mooie aan deze installatie vind ik, dat wanneer gebruikers niet interacteren met de "Jellyfish", ze met elkaar gaan interacteren. De 'kwallen' zullen op hun buren gaan reageren. Als we het hebben over natural interaction, vind ik dit helemaal top; ze reageren niet alleen op gedrag van mensen, maar hebben ook hun eigen gedrag. Klik hier voor meer info en de video.

BRONNEN:

Landucci, Lea. et al. "Natural Interaction - A Remedy for the Technological Paradox." Januari 2008. 15 april 2014.

Webwereld Redactie. “Mens en computer worden één geheel.” WebWereld. 3 april 2008. 14 april 2014.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten