15 april 2014

Creatie door interactie

Programmeren is een gereedschap dat steeds meer wordt gebruikt door een groeiende groep kunstenaars die code gebruiken als hun medium. De kunst van het creative coding omvat alles van computergegenereerde kunst tot gedegen interactieve installaties. Creative coding maakt het mogelijk om realtime data verzamelen om dit vervolgens te gebruiken voor het genereren van digitale kunst. Ik ben gegrepen door het vak en zie talloze mogelijkheden voor het gebruik ervan in ons project.



Een mooi voorbeeld van een interactieve installatie waar creative coding is gebruikt is de Data-driven Waterfall door FIELD voor General Electric. Het is een pilaar met ledschermen voor een gebouw in Sydney. De publieke opinie van mensen wordt vertaald in een eindeloze stroom van bewustzijn. Zo kunnen gebruikers hun mening geven waar dan een dynamisch gegenereerde animatie uit ontstaat, geïnspireerd door de elegante paden van watervallen en rivieren. Het beeld wordt gemaakt door de gebruikers. Doordat ze iets toe kunnen voegen maken ze deel uit van het werk. Dat vind ik inspirerend.

Ik denk dat het idee van je gebruiker informatie laten invoeren om de uitkomst van iets te bepalen erg krachtig kan zijn. Met creative coding kun je een kleine hoeveelheid data omzetten naar iets groots. Wat zou je de gebruiker willen laten maken? Hoe zet je de informatie om in iets visueel aangenaams?

Andere vragen die bij me opkomen zijn hoe je de gebruiker kan verleiden en engageren. Hoe trigger je de gebruiker om mee te doen? En als je de gebruiker te pakken hebt, hoe weet de gebruiker wat hij moet doen? Ik houdt het graag simpel en intuitief. Dat is de interactie waar ik naar zoek.



Een andere installatie van FIELD bestaat uit een ruimte waar de wanden gevuld zijn met schermen. Op de schermen zijn abstracte diertjes te zien die aan de hand van een algoritme zijn gecreëerd en tot leven gebracht. Een compact stukje code berekent een DNA waaruit het een simpele levensvorm laat ontstaan. Ik vind dat de diertjes iets feestelijks in hun beweging hebben, alsof ze dansen. Het werk is dan ook een viering van het leven.

Ik zou ook wat willen maken dat mensen op zo'n manier raakt. Er schuilt een sterke gedachte achter. Mensen zijn in staat om leven te creëeren en te beïnvloeden. Zou ik de gebruiker de macht kunnen geven om iets van zichzelf in een installatie te stoppen waar dan iets uit voortkomt? Iets activeren of instellen is mooi, maar het is bijzonder als je iets persoonlijks kunt gebruiken, of nog beter iets wat jou uniek maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten